Skip to content

בעל הסולם וכתבי הדור האחרון

  • by

לידיי הזדמן במקרה ספר – 'המקובל', אותו כתב מר סמיון וינוקור, ולאחר שקראתי אותו בשקיקה ביום אחד!!   הרגשתי שרציתי לדעת, לקרוא בעצמי על מה הוא כתב, מה השאיר מאחריו. 

ובכן, מדובר ברב יהודה לייב אשלג הידוע בכינויו בעל הסולם. הספר מספר על חייו. הרב היה מקובל גדול שזכה לכתוב את הפירוש לספר הזוהר, הספר המרכזי והחשוב בתורת הקבלה. בנוסף כתב בין השאר את הספרים תלמוד עשר הספירות, כתבי הדור האחרון ועיתון האומה. 

בתור חילונית, ניגשתי ישירות אל הכתבים שנראו לי  "מודרניים" ונגישים. כשהתחלתי לקרוא אותם פשוט נדהמתי. מעבר לעושר השפה ועמקותה, לא יאמן שכתב אותם אדם חרדי מתחילת המאה שעברה. להפתעתי, או שלא מאחר וקראתי על דמותו המרתקת, כתבי הדור האחרון כתובים על העתיד! הם מנתחים אחד לאחד את סוגי המשטרים הקיימים, סדרי החברה ומידות האדם ובעיקר מציירים תמונה על החברה העתידית שאמורה להיבנות מעם ישראל. הוא מדבר שם על ממשל וחינוך ובעיקר על טיב היחסים בין בני האדם.

לקרוא את דבריו, ניתוחיו ובעיקר את חזונו היה יותר אקטואלי וודאי יותר מחכים מכל הפרשנויות בני זמננו. מדוע הקומוניזם נידון לכישלון וגם הקפיטליזם. הוא מנתח את הטבע האנושי ואיך האגו יהרוס אותנו עד היסוד אם לא נאזן אותו. את יחסי הכוחות בחברה ואיך הטבע יחייב את האנושות להגיע לחברה יותר אלטרואיסטית! 

אבל מה שהכי אהבתי היה את עיתון האומה. תארו לכם בבקשה – לפני שהמדינה הוקמה אדם דתי אורתודוקסי, הדפיס עיתון שזה היה המניפסט והפסקה הראשונה שלו – "עיתון זה 'האומה' הוא יצור חדש, ברחוב היהודי: עיתון שהוא בין מפלגתי". ואם תשאלו, מה הפירוש של עיתון 'בין מפלגתי'? איך יתואר עיתון, שיוכל לשמש כל המפלגות ביחד על אף כל הניגודים והסתירות שביניהם?" איך באמת? אתם יכולים לתאר לכם עיתון כזה? גישה כזאת לחיים בישראל? 

"גם זה ברור, שלמאמץ הכביר הדרוש לנו בדרך החתחתים שלעומתנו, צריכים אחדות איתנה ומוצקת כפלדה מכל אברי האומה בלי שום יוצא מהכלל." אני קראתי את המילים שלו בפליאה ועם דמעות בעיניים. כמובן שהרעיון היה בלתי יעלה על הדעת, הלשינו עליו לשלטונות והעיתון נסגר. הניסיון לאחד את העם – לא משנה איזה דעה פוליטית, איזה סגנון חיים כולנו חייבים להתקרב אחד לשני ולעבוד ביחד מעל לכל ההבדלים כדי לשמור על טובתו ושלומו של עם ישראל – היה חתרני לזמנו. 

מבחינתי, אז כמו היום, זהו הפתרון היחידי בשבילנו בישראל, לחיות כעם שהוא משפחה או להתפורר. במיוחד היום. ידעתי שאני לא נמשכתי אל דבריו סתם ואני ממליצה בחום לקרוא את הכתבים האקוטיים למצבנו היום של האיש המיוחד הזה – בעל הסולם – וגם לשמוע על הפתרונות שהוא מציע ועל השיטה- חכמת הקבלה.